fredag, augusti 03, 2007

home again....

Tänk att tretton dagar borta känns som mycket längre än tretton dagar hemma. Det är skönt att vara borta så länge att det känns skönt att komma hem. Vädret är rätt lika mot vad vi är vana vid från England nu, så det blir inga abrupta temperaturomställningar. 20 grader är en väldigt behaglig temperatur, man varken svettas eller fryser.

Vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss när vi ankom Harvich med alla dramatiska översvämningsrapporter i radio och TV. Men vi styrde färden mot Cumbria och The Lake District och lyckades undvika de drabbade områdena. Vi mellanlandade i Skipton som ligger i Yorkshire. En vacker liten stad med maffigt slott och små kanaler med husbåtar. På väg mot Windermere besökte vi Fountains Abbey där vi fick en lång regnig promenad. Det är intressant att se hur engelsmännen på något sätt inte låter sig beröras av regnet. Har man tänkt att ha en picknic så har man det även om "it's raining cats and dogs".

Målet för resan var Cumbria. Jag har alltid haft en längtan att besöka the Lake District alltsedan vi läste William Wordsworhs dikter i skolan. Och jag kan verkligen säga att alla mina förväntningar uppfylldes. Visst regnade det de första dagarna, men sen blev det bättre väder.

Vi bodde bland annat i Bowness-on-Windermere, i Grasmere, i Lakeside och slutligen i Langdale mellan Elterwater och Chapel Stile en bit utanför Ambleside. Det blev liksom en resa i författarnas fotspår med besök i Dove_Cottage där William och Dorothy Wordsworth bodde, och i deras barndomshem i Cockermouth och även ett besök i Beatrix Potters Hill Top.

Vi slapp stora städer och fick vårt lystmäte av böljande gröna landskap med betande får. Överallt finns det utmärkta fotpaths av olika ansträngningsgrad där man kan vandra. Det är så vilsamt för själen. Hit skulle jag vilja återvända.

9 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan sa...

Låter härligt - jag trodde snart sagt hela ön var översvämmad - men visst är det så: det bästa med att resa bort är att man uppskattar att komma hem igen!

03 augusti, 2007 17:02  
Blogger Bloggblad sa...

Å - där är underbart. Visserligen har jag bara åkt buss rakt igenom - men jag såg att det var lika fint som i Wales... mitt favvoställe #2 (ettan är Alperna) Cumry am Byth! (Wales forever!)

03 augusti, 2007 18:16  
Blogger Bloggblad sa...

Jag glömde ju säga: VÄLKOMMEN HEM!

03 augusti, 2007 18:17  
Blogger Humlan sa...

Åh vad härligt det låter! Jag blir verkligen sugen på att åka i dina fotspår... :)
Välkommen hem igen!

03 augusti, 2007 21:39  
Blogger Spectatia sa...

Åh, vad mysigt! Längtar ditåt när jag ser de sköna landskapen. :-)

04 augusti, 2007 08:52  
Blogger Mette sa...

Välkommen hem!

Så härligt ni har haft det!

05 augusti, 2007 11:31  
Blogger Cornelia sa...

Tack, alla, jag¨kan verkligen rekommendera the Lake District och övriga Storbrittannien till dem som inte så värme- och solberoende.

05 augusti, 2007 12:21  
Anonymous Anonym sa...

Det låter verkligen som ett trevligt ställe att semestra på. Att kunna vandra.. /Kersti

09 augusti, 2007 17:59  
Blogger Cornelia sa...

Kersti: Ja, om man inte vill sol- och badsemester eller hektiskt partyliv är det utmärkt.

09 augusti, 2007 22:51  

Skicka en kommentar

<< Home