tisdag, januari 01, 2008

Potatisens år 2008

Tänk vad glad min morfar skulle vara om han visste att 2008 av FN har utsetts till potatisens år. Morfar föddes 1896 och var agronom och forskade om insekter och sjukdomar som kunde skada potatisen. Särskilt Coloradoskalbaggen ägnade han sig åt. I hans sekretär fanns en sådan ingjuten i plast som man kunde få titta på när man var på besök.

Det är väl dags att potatisen får lite upprättelse i dessa GI-tider när den nästan inte varit ansedd som människoföda. För att fira detta tror jag att vi idag ska äta potatispudding enligt gammalt recept.

5 Comments:

Blogger Gagga sa...

Och du väckte potatistankar hos mig som genast ledde till ett potatisinlägg på min blogg. Tack för inspirationen! Har givetvis länkat hit.

01 januari, 2008 18:01  
Blogger Cornelia sa...

God fortsättning Gagga! Hoppas du får ett riktigt bra 2008. God potatis är det godaste som finns, med en klick smör. Mmmm!

01 januari, 2008 18:19  
Blogger Moni sa...

Är det potatisens år? Det visste jag inte! Men det måste så klart firas! På nåt gott sätt...

02 januari, 2008 11:49  
Anonymous Anonym sa...

Jag visste inte det men hurrar och klappar i händerna. Potatis kan vara så gott!!!

03 januari, 2008 13:55  
Blogger Cornelia sa...

moni: med en potatis kanske!
kersti: God potatis med en klick smör....mmmmm.

03 januari, 2008 17:14  

Skicka en kommentar

<< Home