söndag, februari 17, 2008

gud...

är väl ett passande ämne för en söndagsblogg.
har funderat lite på Gud i helgen... eller på religion... eller på människans oförmåga att fatta att livet tar slut.

Det är inte Gud som har skapat människan.
Det är människan som har skapat Gud.
Människan har skapat Gud i alla tider och gett Gud olika namn, såsom Tor eller Allah eller Gud beroende på var vi bor och i vilket samhälle och i vilken tid, eller också flera namn eller reinkarnation eller Hare Rama eller i blommorna och i allt som växer.

För vi vill ju inte dö. Så då vi måste hitta på något som tröst.
Det är vad jag tror.

8 Comments:

Blogger Bloggblad sa...

Det var inget litet pytteämne, det där...
Jag tycker det är svårt, för även om jag är född in i gudstron så har jag funderat en massa. Och när jag var ung trodde jag helt säkert att det egentligen är samma gud för alla. Fast... jag gillar inte galna fundamentalister inom någon religion, det har nog hittat på egna regler. För den Gud jag tror på, sysslar inte med att vilja ta död på dem som inte tror...

17 februari, 2008 23:13  
Blogger Cornelia sa...

Nej, fundamentalister av alla slag gör ingen glad. Jag respekterar varje människas tro, men jag anser inte att utövandet av tron ska få inskränka livsrummet för andra. Ja, förtryck i religionen namn alltså, det är inte OK.

19 februari, 2008 18:56  
Blogger Klimakteriehäxan sa...

Det är det där med att lära om, från "om jag dör" till "när jag dör". Inte så enkelt!

21 februari, 2008 12:32  
Blogger Cornelia sa...

Jag har hört att det är vanligare att kvinnor säger "när jag dör" medan män oftare säger "om jag dör".

21 februari, 2008 22:51  
Anonymous Anonym sa...

Intressant och svår ämne. Det där med "om" och "när" fick mig att tänka nu.

22 februari, 2008 08:09  
Blogger Cornelia sa...

Blir livet mindre värt för den som tror att det tar slut i och med döden, jämfört med den som tror att det fortsätter i annan form. Jag tycker inte att det är mindre värt.

22 februari, 2008 18:44  
Anonymous Anonym sa...

Jag håller med dig Cornelia, den Gud svävar högt ovanför oss tror jag är densamma för alla, svart som vit, hög som låg, öst som väst.
Ingen av de många Gudar som tillbeds (utom möjligen Asarna) förespråkar våld eller krig. Allt sådant tror jag är människors påhitt, förklätt i religionens namn.
Det är väldigt praktiskt för vissa folkgrupper att använda Gud som täckmantel för onda handlingar, tyvärr.

25 februari, 2008 09:59  
Blogger Bloggblad sa...

Fast - jag tror ju inte att Gud svävar... jag tror att Gud finns inom oss. Om vi vill, alltså. Det goda - det som vill liv. (Vilket jag naturligtvis skrivit en sång om... efter att en liten flicka frågade mig om jag verkligen tror att det sitter en Gud-gubbe på ett moln.)

03 mars, 2008 22:21  

Skicka en kommentar

<< Home