fredag, januari 04, 2008

Roslin

Skynda, skynda till Nationalmuseum för att beskåda Alexander Roslin. Sista dagen är den 13 januari. Sedan plockas alla tavlor ner för att skickas till Versailles för en ny utställning.

Den främsta egenskapen hos en porträttmålare enligt Roslin är att aldrig misslyckas, att kunna flattera (dvs smickra) men ändå inte måla alltför olikt. Och han verkar ha lyckats flattera ganska bra, för alla är väldigt vackra.

Noterar att de flesta kungligheter och annat fint folk har glosögon. Undrar om det var särskilt fint på den tiden?

Slinker in och kollar på samlingarna när vi ändå är där. Två målningar av Eva Bonnier fångar mitt intresse, en är Husföreståndarinna som visar en levande och opolerad kvinna vars händer har skalat potatis, det syns. Stor kontrast mot Roslins smickrande bilder.

5 Comments:

Blogger Klimakteriehäxan sa...

En sån otur att jag inte kommit iväg på den där utställningen. Och var hittar man våra dagars Roslin, jag behöver ett flatterande porträtt på mig????

12 januari, 2008 17:21  
Blogger Klimakteriehäxan sa...

En sån otur att jag inte kommit iväg på den där utställningen. Och var hittar man våra dagars Roslin, jag behöver ett flatterande porträtt på mig????

12 januari, 2008 17:21  
Blogger Cornelia sa...

Du får åka till Paris... den ska hängas där.

14 januari, 2008 21:11  
Blogger PGW sa...

Jag undrade också över de där "mopsögonen"! Kan det ha varit modernt? Om nu sådant kan bli modernt? Eller var det bara för mycket inavel bland adelsmännen? ;-)

22 januari, 2008 21:44  
Blogger Cornelia sa...

PGW: Det fanns en guide där men jag hanna aldrig fråga.

24 januari, 2008 18:28  

Skicka en kommentar

<< Home