fredag, februari 09, 2007

lama vårdare...

... hörde på radion när jag åkte hem att en patient från rättspsyk hade rymt genom att springa ifrån sina vårdare. Det är inte första gången det händer. Så nu undrar jag: Får vårdarna inte springa? Borde man inte förutsätta att en patient på rättspsyk är lite obalanserad och kan få för sig att rymma? Borde man inte vidta några åtgärder för att förhindra det? Och så den första frågan en gång till: Finns det några arbetsmiljöregler som säger att vårdare inte får springa?

Jag förstår inte sånt... nån som vet?

9 Comments:

Blogger The Female Dinousaur sa...

Dessutom får jag för mig att de som sitter på Rättspsyk, sitter där för att de begått ganska grova brott. Borde dom inte vara handklovade (eller nåt liknande) till sin vårdare? Vårdare orkar helt enkelt inte springa, eftersom dom sitter och fikar och käkar bulle hela dagarna! Nu var jag elak och orättvis, men jag skyller på PMS!

09 februari, 2007 23:29  
Blogger Cornelia sa...

Jo, den här hade visst begått grova våldsbrott så det där med handklovar är väl inte fel. Men det är kanske kränkande för integriteten. Känner mej också lite elak och jag kan inte skylla på PMS.

10 februari, 2007 10:32  
Blogger ♥ Pia... sa...

jag du, det kan man fundera på...det är så mycket hemskt som händer..jag bor i en liten stad som det hänt mycket sånt hemskt i på senare tid...så staden har blivit mycket exponerad i dagspressen tyvärr på ett tråkigt så sätt

10 februari, 2007 12:41  
Blogger Cornelia sa...

Hej Pia, välkommen! Nu ska jag göra ett besök på din blogg.

10 februari, 2007 15:25  
Blogger Batbut sa...

Enl en till mig närstående som jobbat inom kriminalvården så är det inte alltid som de får vara bojade... Ibland räknas det som integritetstänkande. I vårt välfärdsland är ibland brottslingarnas status viktigare än allmänhetens säkerhet.... Mycket underligt! Och om man betalade vakter o dyl lite mer så kanske det skulle tycka det var lönt att springa efter farliga brottslingar. Som det är nu tjänar de mindre än sjukhuspersonal och möter ganska stora risker i sitt jobb

10 februari, 2007 23:04  
Blogger Tankevågor sa...

Det borde väl vara bättre att springa efter dem än att gå och sitta fast i sin person som man ska övervaka. Men det är klart att de ska ha mer betalt som gör jobbet. Dessutom ska de ha klara handlingsplaner för olika saker som kan hända så att de är beredda på olika scenarior.

11 februari, 2007 23:43  
Blogger Tankevågor sa...

Beredda på att springa alltså ;-)

11 februari, 2007 23:43  
Anonymous Anonym sa...

Jag jobbar på rättspsyk och vi bojar aldrig våra patienter på det sättet kriminalvården gör då det anses djupt integritetskränkande. Tycker man att en patient skulle behöva vara bojad ska han inte gå ut. Dessutom kan ju fritagning äga rum under en promenad, och då kommer man antingen få följa med eller bli av med handen. Vi får springa efter ngn som sticker, men inte t ex brotta ner dem på öppen gata. Det vore också förenat med risk, då man inte vet hur desperat rymligen är och frågan är om det är värt att riskera livet, plus att det är lite småknivigt att hålla fast en person själv. Däremot kan man ju följa efter på behörigt avstånd och vägleda polisen! Vi har också handlingsplaner för avvikningssituationer. Men helt klart borde vi få mer betalt! :D Förresten sitter vi inte alls och fikar hela dagarna :(

14 augusti, 2007 17:37  
Blogger Cornelia sa...

Jelena: Självklart är det mer komplext än vad som framkommer i (kvälls)pressen. Det finns säkert många fler aspekter som skulle ge en mer nyanserad blid av problemet. Men när det händer tillräckligt ofta och det dessutom (helt oberoende) inträffar otäcka överfall från personer som har bedömts vara tillräckligt friska för att "släppas ut". Ja då reagerar i alla fall jag lite primitivt och tänkter "lås in dem och släpp inte ut dem". Vårdarna har ett svårt och farligt jobb och borde liksom som många andra inom vården ha mer betalt.

14 augusti, 2007 19:06  

Skicka en kommentar

<< Home