måndag, mars 12, 2007

Få, färre.....färst

Jag tänkte starta en kampanj för att återväcka till liv det avsomnade ordet "färst".

Jag har länge saknat det och tyckt att det borde finnas. Nu läste jag i DN till min glädje att det har funnits men föll ut bruk på 1800-talet. Det finns inget som talar emot att börja använda det igen.

Så om tillräckligt många människor säger färst, så kommer det nog med i SAOL snart.

"Det försvarar väl sin plats" tycker Språkrådet.

Så vem fick färst poäng i melodifestivalen?

Uppdaterad 22.16

Kollade just i SAOL 2006, trettonde upplagan. Så här står det på sid 247:

adj.; komp. färre * i ringa antal - som superlativ kan man använda formen färst.

På sid 251 står det:

färst se under få.

Så det verkar vara fritt fram redan.


12 Comments:

Blogger c sa...

!!! Jag visste inte att det existerat men mången är den ggn då jag velat använda det. Hänger mao helt på din drive för återinförsel av dess användning.

12 mars, 2007 19:05  
Blogger Cornelia sa...

Jag visste jag kunde lita på dej!

12 mars, 2007 19:13  
Blogger c sa...

uppdaterad: härligt!! trodde annars det var enkom jag saknade detta välbehövliga ord.

13 mars, 2007 00:09  
Anonymous Anonym sa...

Tack för det! Jag hade aldrig hört... I hyllan har jag två gamla SAOL och bör uppgradera mig nu...

13 mars, 2007 15:02  
Blogger Cornelia sa...

anne-maj: det kan behövas ibland, eller hur?

13 mars, 2007 16:37  
Blogger Bloggblad sa...

Jag använder det på skoj ibland, men om vi är tillräckligt många kommer det snart med på riktigt.

13 mars, 2007 21:59  
Blogger Cornelia sa...

bloggblad: en till, superbra!

13 mars, 2007 22:17  
Anonymous Anonym sa...

Det var väl en märklig "debatt". Användandet av ordet färst förutsätter ju att det finns tre grupper av olika antal som skall rangordnas. Varför inte vända på det och använda fler och flest? Det löser ju det hela på ett galant sätt.

30 juni, 2008 11:31  
Anonymous Anonym sa...

Palla att du har en blogg! xD

01 mars, 2009 14:30  
Anonymous Anonym sa...

Glömde säga att det var jag som skrev den här och den över xD

/Lucas, alltså inte jobbiga Lucas utan bra Lucas^^

01 mars, 2009 14:32  
Anonymous Anonym sa...

Jag håller med! Återinför "färst"! Hänger på din kampanj och upplyser folk i min omgivning =)

12 april, 2011 09:10  
Blogger Unknown sa...

Tack för ditt inlägg - tack vare det vann jag en diskussion med min kille - han påstod att ordet färst inte finns!

19 maj, 2011 12:47  

Skicka en kommentar

<< Home