tisdag, mars 13, 2007

Gripande om en mamma som dör

Trots allt som gnällts på P1, tycker jag fortfarande att det är den överlägset bästa radiokanalen. Särskilt bra är det att man kan lyssna på program i efterhand.

Idag har jag lyssnat på Hon sov hemma från den 24 februari kl 14,03.

Det handlar om en pojke som har förträngt ett helt år av sitt liv; Det år då hans mamma blev sjuk i magcancer och dog. Han var fjorton år då. Nu har det gått sju år och han talar med sina syskon och de berättar sina minnen från året då mamman blev sjuk och dog.

Det är väldigt gripande och nära och ger en inblick i hur det känns för barn och hur de tänker när de drabbas av döden så nära.

9 Comments:

Blogger Ilva sa...

Det skall jag lyssna på i eftermiddag! Tack!

13 mars, 2007 12:52  
Blogger Cornelia sa...

Hoppas du tycker om det.

13 mars, 2007 17:43  
Anonymous Anonym sa...

Låter som ett synnerligen hörvärt program.
P1 är fortfarande bäst. Jag får låta bli att lyssna när Annika Lantz är i etern så står jag nog ut med resten.
Tack för tumhållningen för operationen!

13 mars, 2007 22:24  
Blogger Cornelia sa...

lilla tant: Ja visst är P1 bäst. Annika Lanz kan väl ha sin charm men inte i P1. Mina öron är inte intällda på P3-frekvens och blir helt chockskadade av pladdret.

Och tumhållningen fortsätter för god läkning.

14 mars, 2007 12:08  
Blogger Bloggblad sa...

Jag trodde jag hörde fel när Annika L var i P1 och flamsade... snart börjar de väl köra dunkadunkamusik där också!

Fast... riktigt sorgliga program står jag över för tillfället...

14 mars, 2007 14:20  
Blogger Ella sa...

Uh så hemskt, jag hade säkert lipat om jag hört det.

14 mars, 2007 18:26  
Blogger Cornelia sa...

Ella: Ja, det är sorgligt, men samtidigt så intressant och så modigt av människor att göra sådana program.

14 mars, 2007 21:14  
Blogger Sara Ödmark sa...

P1 har fantastiska dokumentärer. P3 gör också bra dokumentärer faktiskt, fast det är mer krim-inriktat.

15 mars, 2007 10:42  
Blogger Cornelia sa...

saom: Jag har tyvärr missat p3-dokumentärerna, men man kanske kan efterhöra dem på webben.

Var nu inne och kollade din blogg, kul sammanträffande eftersom jag just idag funderat på att skriva lite om mina TV-vanor.

15 mars, 2007 11:47  

Skicka en kommentar

<< Home